...τα πολλά ταξίδια μου
τ’ αναλογίζομαι συχνά και με τυλίγει μια θλίψη
που όμως δεν της λείπει κι η χαρά.
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Όπως σας αρέσει
Οι κορμοί και τα κλαδιά της πυκνής συστάδας των δέντρων μόλις που αφήνουν να φανεί κάπως, στην άκρη του μεσημεριού, η νεκρόπολη. Είναι οι πανύψηλες, ιθαγενείς παυλώνιες. Δεν δυσκολεύομαι πια να τις ξεχωρίσω ανάμεσα στα άλλα φυλλοβόλα που ακμάζουν εδώ. Ξεπερνούν ενίοτε τα είκοσι πέντε μέτρα. Η όποια σχετική ευκρίνεια των πραγμάτων επαφίεται ως συνήθως στην τύχη. Η θέα ξετυλίγεται μεθοδικά και πάλι. Έχω αρχίσει, στο μεταξύ, να εξοικειώνομαι σ’ έναν βαθμό με την ασάλευτη αιωνιότητα της βορειοβιετναμέζικης ομίχλης. Το μάτι δεν παραιτείται. Επιμένει να προσπαθεί να προσεταιριστεί κάποια από τα προτεινόμενα εν μέρει ορατά, εν μέρει φασματικά. Η συντήρηση της απόλαυσης των ειδώλων. Ένα μέρος του παντός είναι εν τέλει προσιτό: η εμμονή του βλέμματος στο χαλί του μόχθου, στους ορυζώνες, όπου αχνίζει η δύναμη της οφθαλμαπάτης. Η υπόμνηση της διάρκειας των πραγμάτων που μας θέλγουν: η άμεση, η αναφαίρετη ανταμοιβή της στιγμής.
Βεβαίως, τα όσα ξεπροβάλλουν διαδοχικά, τα όσα προλαβαίνουν να μείνουν για λίγο έστω δικά μου στην αρχειοθήκη των ματιών συνιστούν αινίγματα ή ίσως και τις λύσεις τους μαζί. Τα συλλέγω, τα συγκρατώ στο μέτρο του δυνατού. Η αναγκαία πύκνωση της εντύπωσης. Με το ανάλογο δόσιμο εαυτού από το παράθυρο του λεωφορείου που με μεταφέρει στα ενδότερα των περιχώρων του Ανόι, αισθάνομαι την αμεσότητα των καταγραφών σ’ έναν νοερό πίνακα.