«Είδα τον Ποιητή ολομόναχο και γύρω του να λάμπει το κενό», αναφέρει σ’ έναν στίχο του. Ο Μίλτος Σαχτούρης είναι ένας από τους ελάχιστους μεταπολεμικούς ποιητές που ασκεί μια ιδιότυπη κοινωνική ποίηση. Ο ποιητής βιώνει τη μόνωση, είναι ένα άτομο μοναχικό που έχει όμως κοινωνική συνείδηση.
Όπως η μουσική δωματίου, το έργο του Σαχτούρη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ποίηση δωματίου, αφού οι εμπειρίες του πηγάζουν από έναν περιορισμένο χώρο εκτεινόμενο από τις διαστάσεις μιας μοναχικής κάμαρας, ίσαμε τα λίγα τετραγωνικά του που κατοικεί.
Η αιματηρή περίοδος του Παγκοσμίου Πολέμου καθώς και του εμφυλίου που ακολούθησε, η εκτρωματική κοινωνική και πολιτική ζωή εκφράζονται μέσα από εικόνες που συνθέτουν ένα παράλογο σκηνικό. Πρωταρχικό στοιχείο στην ποίηση του Σαχτούρη είναι η εικόνα. Στον Σαχτούρη υπάρχει πάντα ένα μάτι που βλέπει και που εικονοποιεί. Η εικόνα στον Σαχτούρη γίνεται βίαιο πεδίο συγκρούσεων. Ο Πιέρ Ρεβερντύ, ένας από τους θεωρητικούς πρόδρομους όχι μόνο του υπερρεαλισμού, αλλά και της μοντέρνας ποίησης, αναφέρει ότι η μεταφορική εικόνα δεν πρέπει απλώς να αποτελείται από δύο διαφορετικά, όμως συγγενικά πράγματα, αλλά από δύο πράγματα ανόμοια. Η εικόνα δε γεννιέται από τη σύγκριση αλλά από την παράθεση ανόμοιων πραγμάτων. «Η σύγκριση προϋποθέτει μια λογική διεργασία, ενώ η παράθεση δίνει την ελευθερία στο πνεύμα να τα συνθέσει νοερά και η σύνθεση αυτή, μια δημιουργία καθαρά πνευματική, αποτελεί μιαν αυθεντική σύλληψη της πραγματικότητας σ’όλη την πολυπλοκότητά της»[1]. Στον Σαχτούρη είναι η αντιθετική συναρμογή των λέξεων και η μεταφορική λειτουργία τους που προκαλεί την έκπληξη.