Η αντίληψή μας για το ισλάμ στις μέρες μας χρωματίζεται αναπόφευκτα από την επικράτηση των φανατικών μαχητικών ομάδων, των φονταμενταλιστών, που, στο όνομά του, επιδίδονται σε πράξεις τυφλής βίας και εγκαθιδρύουν, όπου μπορούν, καθεστώτα ανελευθερίας και καταπίεσης. Καθεστώτα, που χαρακτηρίζονται από αυτό που ονομάζουμε σκοταδισμό, από τη θρησκοληψία και τον αυταρχισμό, και – ίσως για όλα τα παραπάνω – προϋποθέτουν, μεταξύ πολλών άλλων, την κατάργηση της καλλιτεχνικής έκφρασης, την απαγόρευση της ψυχαγωγίας, την εξάλειψη της προσωπικότητας των γυναικών.
Δεν είμαι κανένας συστηματικός μελετητής της ιστορίας του ισλάμ, αλλά, από τα λίγα που γνωρίζω, νομίζω πως δεν ήταν πάντα έτσι, ή έστω μόνο
έτσι.
——— ≈ ———
Πριν χίλια χρόνια στην Ιβηρική χερσόνησο που, κατά το μεγαλύτερο μέρος, αποτελούσε τμήμα του αραβικού ισλαμικού κόσμου, γνωστό ως Αλ Ανδαλούς, βρισκόταν σε εξέλιξη μια εικοσαετής εμφύλια διαμάχη που θα οδηγούσε το 1031 στην διάλυση του Χαλιφάτου της Κόρδοβας,[1] και τον κατακερματισμό του σε πολυάριθμες μικρές ηγεμονίες, γνωστές ως ταϊφά. Οι ηγεμόνες των ταϊφά, οι τοπικοί εμίρηδες, δεν έδειχναν κανέναν ιδιαίτερο ζήλο για πολέμους και εκστρατείες και προτιμούσαν να διάγουν έναν εκλεπτυσμένο βίο καλλιεργώντας τις τέχνες και τα γράμματα. Είναι ενδιαφέρον ότι η αραβο-ανδαλουσιανή ποίηση και μουσική, που αναπτύχθηκαν στις αυλές αυτών των ηγεμόνων, θα ασκήσουν σημαντική επίδραση στην τέχνη των τροβαδούρων της γειτονικής προβηγκίας (νότιας Γαλλίας), που αποτελεί την μήτρα της νεότερης ευρωπαϊκής ποίησης και μουσικής. Ένας από τους τοπικούς ηγεμόνες ήταν και ο εμίρης της Σεβίλλης, ο Μουχαμάδ Ιβν Αβάδ αλ-Μουταμίδ, ο οποίος θεωρείται και ως ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της αραβο-ανδαλουσιανής ποίησης. Όπως αναφέρει και η εγκυκλοπαίδεια Britannica ο Αλ-Μουταμίδ «ήταν η επιτομή του καλλιεργημένου Ισπανού Μουσουλμάνου του Μεσαίωνα: φιλελεύθερος, ανεκτικός και ευεργέτης των τεχνών».