Α. Εν μέσω πανδημίας της Covid-19, τον Οκτώβρη του 2020, στο Μουσείο Νεοτερικής Τέχνης της Αμβέρσας, έχοντας ως οδηγό τον Jan De Vree, ανιψιό του ποιητή Paul de Vree, πρωτοπόρου και πειραματιστή στο πεδίο της εικονοσχηματικής (οπτικής) ποίησης, βρεθήκαμε σε μια αίθουσα-διάδρομο όπου εκτίθεντο έργα της ταχυδρομικής τέχνης – «mail art». Ήταν πιο πολύ μια στιγμή έντονης συγκίνησης παρά αισθητικού ξαφνιάσματος. Η ιδέα των επιμελητών του Μουσείου ήταν πολύ απλή και ιστορικά σαφής: επιστράτευσαν το σχήμα της mail art για να επικοινωνήσουν με τα μέλη του σωματείου «Φίλοι του Μουσείου», καθώς η πανδημία είχε δημιουργήσει ένα τεράστιο κενό επαφής ανάμεσα στο Μουσείο και τον συγκεκριμένο κοινωνικό του εταίρο. Το Μουσείο ζήτησε από μερικούς καλλιτέχνες οι οποίοι δεν ανήκαν σε κάποιο κύκλο της ταχυδρομικής τέχνης, να φιλοτεχνήσουν ένα έργο στο πνεύμα της, δηλαδή κλήθηκαν να λειτουργήσουν μέσα στην παράδοσή της. Στην συνέχεια οι επιμελητές απέστειλαν αντίγραφα αυτών των έργων προς τα μέλη/υποστηρικτές τους. Απ’ ό,τι προέκυψε, οι παραλήπτες του κάθε «αντικειμένου» το υποδέχτηκαν με πολύ χαρά και ενθουσιασμό. Τα πρωτότυπα έργα αποτέλεσαν το περιεχόμενο της έκθεσης που επισκέφτηκα εκείνη την ημέρα.
Β. Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν στο διαδίκτυο αρκετές προσκλήσεις για δημιουργία αρχείων ή για ανταλλαγή τεκμηριωτικών στοιχείων που αναφέρονται στις πρώιμες φάσεις της ταχυδρομικής τέχνης («Early Mail Art»). Μια σειρά από μελέτες και ιστορίες έχουν δημοσιευτεί και δημοσιεύονται. Το κείμενό μας [Δ. Αγραφιώτης, Νεοτερικότητα, αναπαράσταση, Ύψιλον 1989] είχε ως στόχο να δώσει μια συνθετική εικόνα της ταχυδρομικής τέχνης με ορίζοντα τη δεκαετία του 1980. Μετά από τριάντα χρόνια, το ενδιαφέρον επανέρχεται με τρόπο σχεδόν «του επείγοντος». Εξάλλου και στο τεύχος 32 του Χάρτη (8/2021) η Eλένα Κουτριάνου αναφέρεται στη mail art ως «επιστολική τέχνη» και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στις απαρχές της, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη δράση του Ray Johnson, πρωτεργάτη αυτού του καλλιτεχνικού ρεύματος. Τα γραφόμενά της είναι πολύ χρήσιμα για τις απαρχές, δεν δίνονται όμως πληροφορίες για την ελληνική πορεία της ταχυδρομικής (επιστολικής) τέχνης. Όσο για την μεταμόρφωσή της σε σύγχρονη μορφή υπόστασης μέσω του διαδικτύου, οι αναφορές της είναι πολύ σύντομες. ( https://www.hartismag.gr/hartis-32/eikastika/h-epistolikh-texnh-mail-art ).
Γ. Κατ’ αρχάς, στη δεκαετία του ᾽70, όταν άρχισαν οι Έλληνες καλλιτέχνες και ποιητές να συμμετέχουν ενεργώς στα διάφορα προτάγματα (projects), η έμφαση δόθηκε στο «ταχυδρομείο» ως μηχανισμό και ως υλικό δίκτυο για τη διασπορά των καλλιτεχνικών έργων και όχι στα διακινούμενα αντικείμενα (π.χ. επιστολές). Σ’ αυτό το πνεύμα η ελληνική μετάφραση της mail art ως ταχυδρομικής τέχνης έθετε τον τόνο στο δίκτυο – βλ. πιο κάτω για την σημασία αυτής της επιλογής. Όσο για την ελληνική παραγωγή, καλλιτέχνες από το 1970 και μετά έχουν δείξει μια συνεχή και συνεπή παρουσία (ΜΙΤ- Μητρόπουλος, Σοφία Μαρτίνου, Μιχαήλ Μήτρας κ.ά.), επίσης υπάρχουν αρχεία καλλιτεχνών (π.χ. Κωστής Τριανταφύλλου/ Costis, δα/δα www.dagrafiotis.com , Ομάδα Οπτικής Ποίησης, Αλεξάνδρα Κατσιάνη, Θανάσης Χονδρός, κ.ά.), όπως και αρχεία πόλεων (Λάρισα, Ελασσόνα κ.ά.). Τέλος έχουν γίνει εκθέσεις και δράσεις ως συνδυασμοί ταχυδρομικής τέχνης και «οπτικής ποίησης» με την επιμέλεια των Giuliano Serafini, Δρ. Λένας Κοκκήνη κ.ά. Οι αναφορές αυτές έχουν ενδεικτικό χαρακτήρα και δεν εξαντλούν την καταγραφή των πολλαπλών πρωτοβουλιών στο χώρο της ταχυδρομικής τέχνης. Εναπομένει ωστόσο να γίνει και για την ελληνική περίπτωση μια συστηματική ιστορική έρευνα για την υπόθεση ταχυδρομική τέχνη και τις πολλαπλές διασυνδέσεις της με πρωτοβουλίες στον διεθνή ορίζοντα.
Δ. Τούρκοι επιμελητές από την Κωνσταντινούπολη προσκαλούν καλλιτέχνες και ποιητές απ’ όλο τον κόσμο να συμμετάσχουν στη «2η Διεθνή Έκθεση Ταχυδρομικής Τέχνης» που θα γίνει το φθινόπωρο του 2021. Το θέμα της φετινής διοργάνωσης είναι η «Διαδικτυακή Κοινωνία» (Network Society). Ζητούν δηλαδή από τους πιθανούς συμμετέχοντες να ετοιμάσουν τα έργα τους και να τα αποστείλουν με το ταχυδρομείο και μόνο. Τα υλικά και οι τεχνικές βρίσκονται στην κρίση και την επιλογή των συμμετεχόντων, όπως επίσης και η μορφή της αποστολής : φάκελος, κουτί, ειδική συσκευασία κ ά. Πάντοτε όμως με το ταχυδρομείο. Όλα τα έργα θα γίνονται δεκτά.