Η Estés γράφει πως «Οι ποιητές κατανοούν ότι χωρίς τον θάνατο τα πράγματα δεν έχουν αξία. Χωρίς τον θάνατο δεν υπάρχουν μαθήματα, χωρίς τον θάνατο δεν υπάρχει σκοτάδι για να φανεί η λάμψη του διαμαντιού. Ενώ οι μύστες δεν φοβούνται την Κυρία Θάνατο, η κουλτούρα μας συχνά μας παρακινεί να γκρεμίσουμε από τον βράχο την Γυναίκα Σκελετό, όχι μόνο επειδή είναι φοβιστική αλλά και επειδή θα πρέπει να περιμένουμε πολύ καιρό μέχρι να καταλάβουμε τι κάνει». Το τελευταίο ποίημα που επέλεξα να παραθέσω, δεν ξεχωρίζει, πιστεύω, μόνο για τον ρυθμό που το διακρίνει. Το πρώτο πρόσωπο που αφηγείται, επαναλαμβάνει το «δεν μπορώ να πω ευχαριστώ», περιδιαβαίνοντας ανάμεσα σε διαφορετικές εικόνες και πράξεις. Δεν μας λέει, όμως, τι είναι εκείνο που μπορεί να πει και, πάντως, εξακολουθεί να πράττει. Αισθάνομαι πως μάλλον μας προσκαλεί να σταθούμε στην πορεία που διαγράφεται, να αφουγκραστούμε τα στάδια, να κοντοσταθούμε, μέχρι να εντοπιστεί το ακριβές αίσθημα, ένα αίσθημα που φαίνεται πως δεν είναι τόσο εύκολο να περιγραφεί, ένα αίσθημα που ίσως δεν έχει εντοπιστεί ακόμη, και δεν ξέρουμε πότε θα γίνει αντιληπτό ως κατάφαση, δεν γνωρίζουμε τι ακολουθεί∙ το πιο σημαντικό είναι ένα: (μας καλεί να) είμαστε παρούσες, και όπως σοφά το επισημαίνει η Estés, «ένας κόσμος άψυχος ενθαρρύνει το διαρκώς γρηγορότερο, το ταχύτερο, την εξαντλητική αναζήτηση του λαμπτήρα που δείχνει πως θα καίει για πάντα, από τούτη κιόλας τη στιγμή. Ωστόσο, το θαύμα που αναζητούμε χρειάζεται χρόνο, χρόνο για να το βρούμε, χρόνο για να του δώσουμε ζωή». Τα Ενδεχόμενα Τοπία της Δανάης Σιώζιου εξιστορούν και ερμηνεύουν διαφορετικά επεισόδια του κύκλου που η Estés ονομάζει «κύκλο ζωής/θανάτου/ζωής», της γνώσης που αποκτάμε ή μας αποκαλύπτεται καθοδόν, του ανώφελου που γίνεται ωφέλιμο καθώς πορευόμαστε μέσα του, της απώλειας ως πεδίου πλήρους κέρδους. Τα κεφάλαια της ποιητικής συλλογής, όπως άλλωστε και η γριά Γνώστρια Λα Λόμπα, περιηγούνται διαρκώς ανάμεσα στον κόσμο της ορθής λογικής, σ’ εκείνον της ποιητικής και σ΄αυτόν του μύθου, όπως πάντοτε τους ορίζει και τους ανακατασκευάζει η ποιήτρια. Διαβάζω τα Ενδεχόμενα Τοπία ως βιβλίο αναζήτησης, από τον εαυτό στις πηγές του, από τον τόπο στον άνθρωπο, και από τον άνθρωπο στον άνθρωπο∙ ως ένα γεγονός σχέσης με τον εσωτερικό μας χάρτη που διαρκώς ξαναγράφεται, με το φάρμακο που προσφέρει, τελικά, «μια δημιουργική πράξη ικανή να γεννήσει τον χείμαρρο που θα τρυπήσει τον βράχο», ή με τα λόγια της ποιήτριας στο ποίημά της Ιππώ/Ωκυρρόη: «κάτω απ᾿ τις οπλές της σπάνε/οι γκριζωπές πλαγιές των βουνών/ο καλπασμός της απογειώνεται στον άνεμο/όπως το νερό κινείται διαρκώς/όπως το νερό μπορεί μόνο να προχωρήσει.