Qu'est-ce que l’art? Prostitution
BAUDELAIRE (1821-1867)
Μέσα στην καρδιά του 19ου αιώνα, ο διαρκώς μεταβαλλόμενος κόσμος του Παρισιού είδε την ραγδαία ανάδυση της εκδιδόμενης γυναίκας, μιας γυναίκας που προκαλούσε τον φόβο και τον πόθο, που εκπροσωπούσε την ασχήμια και την ομορφιά της σύγχρονης ζωής. Ένα τέτοιο πλάσμα δε μπορούσε να μην μαγνητίσει τον Baudelaire, τον ποιητή που επιθυμούσε να δει τη ζωή δίχως ψευδαισθήσεις, πλησιάζοντας τις πιο καταθλιπτικές και αχρείες πτυχές της. Έτσι, στο προσωπικό του ημερολόγιο, αναλογιζόμενος την πραγματικότητα της εποχής του, ανήγαγε την τέχνη στη σφαίρα της πορνείας. Στο έργο του, η πορνεία έγινε μια έννοια με ιδιαίτερη σημασία, καθώς λειτουργούσε ως έμβλημα της σύγχρονης κοινωνίας, όπου ο ίδιος ο καλλιτέχνης, προσέφερε προς πώληση το πιο σημαντικό κομμάτι της ύπαρξής του, την ποιητική του φωνή, την προσωπική του ποιητική φωνή. Η τέχνη καθώς είχε πλέον λάβει διαστάσεις εμπορεύσιμου προϊόντος και υποχρεωμένη να εισχωρήσει σε μια οικονομία ανταλλαξιμότητας και εμπορευματοποίησης, ταυτιζόταν με την εκδιδόμενη γυναίκα, το σύμβολο της μοντέρνας αστικής ζωής και του Καπιταλισμού.
Η πόρνη όμως, έγινε και σύμβολο έμπνευσης σε πολλά από τα ποιήματα της συλλογής του Baudelaire, Τα Άνθη του Κακού, («Les Fleurs du Mal», 1857), όπου παρουσίαζεται όχι μόνο η επίφαση, αλλά και η κρυμμένη πραγματικότητα της γυναίκας που με ανέκφραστο πόνο πουλάει το κορμί της. Στο ποίημα με τίτλο «Αγοραία Μούσα» («La Muse Vénale»), αποτυπώνεται με λυρισμό και ταυτόχρονα με ωμότητα η ύπαρξη μέσα στον γεμάτο υποκρισία κόσμο του πληρωμένου έρωτα:
[...]
Νηστική, γυμνή χορεύτρια, ν’ απλώνεις τα κάλλη σου
Και το γέλιο σου νοτισμένο απ’ τ’ αθέατα δάκρυα σου,
Για να κάνεις να λιγώνεται στα γέλια ο χυδαίος όχλος.
Ο ρεαλισμός του δανδή Baudelaire προκάλεσε σκάνδαλο. Γιατί άραγε; Σίγουρα για τους ίδιους λόγους που προκάλεσε και ο Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) με τα έργα που απεικονίζουν τις πόρνες των maisons closes. Οι δύο καλλιτέχνες έζησαν σε μια εποχή που επιτρεπόταν να μιλήσουν για τα πάντα, αλλά όχι με τρόπο που να προσβάλλει την ηθική τάξη. Ο ποιητής των Ανθέων του Κακού και ο ζωγράφος των οίκων ανοχής, παρουσίασαν τις γυναίκες με απόλυτη ειλικρίνεια, χωρίς να τις αντιμετωπίζουν σαν πλάσματα κατώτερα, σαν «égouts de spermes». «Εκείνες» στο λεύκωμα του Lautrec, Elles, ή τα «Άνθη» στα ποιήματα του Baudelaire, οι εκδιδόμενες γυναίκες, ήταν στα μάτια τους άνθρωποι σαν όλους τους άλλους, που η ζωή τους επεφύλαξε μια θλιβερή τύχη. Ο Lautrec δε θέλησε να τις απεικονίσει ως όντα που κολυμπούν στα νερά της ακολασίας, αλλά να ανακαλύψει τις χαρές και τις δυστυχίες, τις όμορφες και τις άσχημες στιγμές της ύπαρξης τους.