Στην πρώτη, σύντομη περιγραφή που είχε δώσει ο Ανδρέας Εμπειρίκος για το –ανέκδοτο ακόμα– μυθιστόρημά του, ανέφερε: «Ο Μέγας Ανατολικός έχει για θέμα το παρθενικόν ταξείδιον του υπερωκεανείου Ανατολικός από την Αγγλίαν εις την Αμερικήν. Εκτός από τους ήρωας, ο ίδιος ο Ανατολικός είναι πρόσωπο του έργου συμβολικώς».
Ο «Μεγάλος Ανατολικός» υπήρξε θρύλος της ναυσιπλοΐας. Τόσο, ώστε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για το ομότιτλο μυθιστόρημα του Ανδρέα Εμπειρίκου. Το τροχήλατο ατμόπλοιο που είχε σχεδιάσει ο Isambard Kingdom Brunel, ένας από τους γίγαντες της μηχανικής του 19ου αιώνα, κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία του Τάμεση και έκανε το παρθενικό του ταξίδι το 1858. Εννέα χρόνια, δηλαδή, πριν από τον απόπλου του στις σελίδες του Εμπειρίκου – και προς άλλη κατεύθυνση: για Αυστραλία το πραγματικό πλοίο, για Νέα Υόρκη η κατά Εμπειρίκον εκδοχή. Αλλά αυτά είναι απλές λεπτομέρειες στα χωρικά ύδατα της λογοτεχνίας.
Όταν ποντίστηκε ο «Μεγάλος Ανατολικός» αποτέλεσε το μεγαλύτερο επιβατικό πλοίο που είχε ναυπηγηθεί μέχρι τότε στον κόσμο. Με μήκος 692 πόδια (215 μέτρα), εκτόπισμα 18.195 τόνων και την εντυπωσιακή ύπαρξη 5 –διακοσμητικών– φουγάρων (που αργότερα μειώθηκαν σε 4) ανακηρύχθηκε, δικαίως, «βασιλιάς των ωκεανών».